Search

10 прав споживача, про які варто знати кожному

10 прав споживача, про які варто знати кожному

У рамах проведення в коледжі тижня економічних та комерційних дисциплін, студентами 25-П та 35-П груп проведено інфорційно- просвітницьку годину для студентських груп 1-4 –х курсів на тему «Чи знаємо ми свої права як споживачі?»

Власники магазинів часто порушують права споживача з однієї простої причини: далеко не кожен споживач знає про свої права. Ми хочемо це виправити, тому проінформуємо вас щодо прав споживача, про які має знати кожен.

1. Чи обов'язково залишати наплічник чи сумку у комірчині супермаркету?

Ні. Особливо, якщо там у вас залишаються цінні речі, документи тощо. Адже ці комірки, що замикаються на ключ, нічим не відрізняються від інших меблів у торгівельному центрі. Відповідальності за залишені речі працівники магазину не несуть. Тому заборонити вам увійти на територію закладу з наплічником чи невеликою сумочкою охоронці не мають права.

2. Чи можна перебувати в супермаркеті з твариною?

Зазвичай кожен магазин, який проти того, щоб до них проносили чи приводили тварин ,повідомляє про це. Але якщо з вас почнуть вимагати штраф за те, що ви пронесли у зал магазину тварину і порушили санітарні норми — знайте, що законодавством такі штрафи не передбачені. І якщо вас не попередили табличкою, або охоронець на вході не сказав, що з тваринами до магазину не можна – то це проблеми адміністрації цього закладу. Максимум – вас можуть попросити вивести тварину з магазину

3. Чи треба платити за ненавмисне розбитий чи пошкоджений товар?

Не треба. Якщо чашка просто вислизнула у вас із рук – не поспішайте за неї платити. Ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник. Ви – не власник, поки не заплатите за чашку. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести. Наприклад, у суді. Якщо супермаркет не полінується туди звернутися. Самостійно стягувати такі виплати він не має права. Може тільки зафіксувати факт пошкодження його майна...

4. Чи можна фотографувати в супермаркеті?

Так, можна. Згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб ─ на свій вибір. Обмеження можуть бути, якщо фотографування стосується національної безпеки, територіальної цілісності. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція не зазначає. Також стаття 50 Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена. Отже, заборона фотографувати товари суперечить Конституції

5. Чи можуть працівники магазину заборонити торкатися або оглядати товар?

Зауваження продавців на кшталт "Не чіпайте руками, ми самі вам покажемо" є необґрунтованими. Покупець має право оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

Продавець зобов'язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних товарів і головних уборів.

Також частина 2 статті 17 Закону України "Про захист прав споживачів" зобов'язує продавця всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Тому покрутити в руках навіть шубу вам ніхто заборонити не може.

 


6. Чи можна по дорозі до каси спожити товар?

Прямої заборони споживати продовольчі товари до моменту їхньої оплати в Законі "Про захист прав споживачів" немає. Проте, поки ви не заплатите за товар, він є власністю супермаркету. Працівники можуть вам зробити лише зауваження і попросити заплатити за нього на касі. Якщо відмовитеся оплачувати, то матимете справу з поліцією.

7. Як оплатити товар, якщо вартість на ціннику й на касі різниться?

Явище зараз особливо поширене, коли курс гривні стрибає щодня, а продавець змінює ціни, щоб уникнути збитків.

Коли ви купуєте, наприклад, пакет молока, відбувається укладення договору купівлі-продажу з супермаркетом. Згідно якого продавець зобов'язується передати товар у власність покупцеві, а покупець приймає цей товар і сплачує певну грошову суму. Ціна, яка вам відома і на яку ви погоджуєтесь, є умовою договору. Поки ціна молока існує лише в базі даних, але не на ціннику, продавець чи супермаркет не має права вимагати від вас оплати молока за новою ціною. На цю умову договору (вона просто не була вам відома) ви не давали згоди. А без спільної згоди обох сторін договір укласти неможливо.

8. Чи можна відмовити охоронцю в огляді своїх речей?

Можна. Охорона магазину не має повноважень проводити огляд чи обшук. Це можуть робити тільки правоохоронні органи, і тільки у випадку, якщо є підозра, що людина вчинила порушення. Тому, якщо охоронець вимагає показати йому вміст вашої сумки, а ви вважаєте, що підстав для цього немає — вимагайте покликати поліцію.
Втім, можна погодитись показати свою сумку, так само як і чек. Це швидше залагодить конфлікт. У великих торгових мережах (а часто – і в малих) є засоби відеоспостереження. Тому не варто хитрити і чинити протизаконні дії в 
супермаркеті.

9. Чи можна повернути товар, якщо не підходить розмір чи фасон?

Можна. Але це стосується непродовольчих товарів. Стаття 9 Закону України "Про захист прав споживачів" прописує право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі. При цьому не можна допустити використання товару, потрібно зберегти його товарний вигляд. І чек про покупку також.
Однак є певні товари, які повертати не можна, навіть якщо їхня упаковка залишилась цілою. Цей перелік є вичерпним і встановлюється постановою Кабміну.

10. Як повернути товар неналежної якості?

Якщо дефекти товару виявились під час гарантійного терміну – відклеїлася підошва черевиків, чи розійшовся шов у сукні. Такі недоліки виникають з вини виробника, а тому можна вимагати заміни таких товарів на аналогічні або повернення коштів. Для цього потрібно показати продавцеві чек про оплату. Якщо бажаних черевиків чи сукні немає в наявності, але вони можуть з'явитись, то вас попросять зачекати до їхньої появи (максимум два місяці). Після цього часу можете вимагати повернення коштів.

Таблички у взуттєвих магазинах на зразок "Товар обміну не підлягає" варто сфотографувати як доказ, якщо маєте бажання звертатись до суду. Вони є цілком незаконними. Обов'язок продавця ─ прийняти товар, замінити його або повернути гроші передбачений частиною 5 статті 8 зазначеного Закону.

Ще один момент – продавець неякісного товару може направити вас до виробника. Але частина 3 статті 8 Закону України "Про захист прав споживачів" дозволяє споживачеві самому обрати, до кого звернутися з вимогою замінити неякісний товар — до продавця чи виробника. Тому продавець не має права відмовити вам.

Бажаємо вам вдалих покупок та задоволення від походів у магазин!

     Галина СИТНИК,

викладач комерційних дисциплін

: